Friday, February 11, 2011

Peringkat-Peringkat Nafsu

1. Nafsu Ammarah-
Sangat mengajak ke arah kejahatan. tahap nafsu yang paling jahat dan hina. Orang yang bernafsu ammarah ialah orang yang berbangga melakukan maksiat dan kemungkaran. Dia berasa seronok dengan maksiat yang dilakukannya. malahan dia akan mengajak orang lain untuk turut sama melakukan kemungkaran ini.
      Jika ada program kebaikan, dia akan Menentang. sering menjad batu api dan sering melaga-lagakan umat islam daripada bersatu. Jika tidak bertaubat, mereka akan dicampakan ke neraka...

2. Nafsu Lawwamah
Nafsu yang mencela..Ia sering menyesali akan dosa-dosa itu dan akan mencela dirinya sendiri. Namun ketika berbuat dosa dia terleka dan dibuai dengan nikmat dosa tanpa memikirkan akibatnya..namun setelah selesai melakukannya barulah timbul penyesalannya. dan berulang kembali dengan dosa apabila ada godaan dan hasutan.
    Namun golongan ini mudah ditegur dan pada masa yang sama amat suka dengan majlis-majlis ilmu dan majlis agama. Hatinya mudah cair dengan tazkirah dan tawsiyah. Kedudukan nafsu lawwamah masih tidak selamat....

3. Nafsu Mulhamah
Sudah mula mendapat ilham kebaikan dalam hatinya. ada bisikan kebaikan dalam diri untuk berusaha lebih gigih ke arah menjadi insan yang lebih baik. Insan pada tahap ini sudah mampu meninggalkan tahap nafsu lawwamah.Berusaha melakukan kebaikan dan tidak mencari ruang atau peluang ke arah kejahatan. Cuma ada masanya terlanjur juga melakukan dosa akibat kelalaian. Mula menjauhi kawan atau suasana ke arah maksiat.


4. Nafsu Mutmainnah...

No comments:

Post a Comment